Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Voimassa 13.10.2023 alkaen.

1.       Yleistä

Kangasalan 2.Suoraman Apteekki

Y-tunnus: 1138125-9

kangasala2.suorama@apteekit.net

Mäkirinteentie 10, 36220 Kangasala

p. 010 235 2350

Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yrityksille ja yksityishenkilöille. Alaikäiseltä asiakkaalta voidaan edellyttää huoltajan suostumusta. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. 

Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesti. Tutustu ajantasaisiin toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.

2.       Tuotteet ja hinnat

Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinenkin arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.

3.       Tilaaminen

Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Apteekista otetaan asiakkaaseen yhteyttä apteekin aukioloaikojen puitteissa. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskori-vaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista.

Aloittamalla reseptilääketilauksen verkkokaupassa, annat farmaseutille luvan käydä reseptikeskuksessa tarkistamassa sähköiset reseptitietosi.

Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Apteekki ottaa aina asiakkaaseen yhteyttä apteekin aukioloaikojen puitteissa käydäkseen läpi reseptitilauksen.

Verkkoapteekin toimituksiin liittyy joitakin rajoitteita. Itsehoitolääkkeitä voidaan toimittaa kerrallaan suurimman itsehoitopakkauskoon mukaisen määrän kyseistä valmistetta. Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä (PKV-lääkkeitä), kuten vahvoja uni- ja kipulääkkeitä voidaan toimittaa ainoastaan pienin myynnissä oleva pakkauskoko. Huumausaineita, säilytettävän lääkemääräyksen vaativia lääkkeitä (esim. Tramal -kipulääke) ja eläinten reseptilääkkeitä ei voida toimittaa verkkoapteekin kautta. Lisäneuvontaa vaativia itsehoitolääkkeitä (esim. jälkiehkäisyvalmisteet) voidaan toimittaa sen jälkeen kun farmaseutti on ensin antanut puhelimitse lääkeneuvonnan (lääkeneuvonnasta ei voi kieltäytyä).

Osaa apteekkituotteista ei voi ostaa verkkoapteekista postitse tapahtuvan toimituksen välityksellä. Tällaisia voivat olla kylmäsäilytettävät tuotteet, helposti särkyvät tai muuten erittäin lämpötilaherkät tuotteet. Tuotteen säilytyksestä mainitaan erikseen tuotetiedoissa (esimerkiksi "säilytys jääkaapissa"). Kylmäsäilytyksen vaativat tai lämpötilaherkät tuotteet voi tilata verkkoapteekista ja noutaa Suoraman Apteekista (Mäkirinteentie 10, Kangasala) tai noutolokerikosta Prisma Kangasalan käytävältä.

Vichy ja La-Roche Posay tuotesarjoissa ostorajoitus max. 6 kpl/tuote/tilaus.

Emme toimita tilauksia Ahvenanmaalle tai Suomen rajojen ulkopuolelle.

Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset.

Kuluttajan on mahdollista saada maksutta elintarvikkeista lisätietoja ennen ostotapahtumaa. Apteekki voi toimittaa tarvittavat tiedot (sekä suomen että ruotsinkielellä) asiakkaalle esim. pakkauksen tuotekuvina sähköpostin välityksellä.

Tilausvahvistus

Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot ja tiedot peruutusoikeuden käyttämisestä.

Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.

Maksaminen ja maksutavat

Verkkoapteekissamme on käytössä maksutapana verkkopankkimaksu ja Paytrail-maksunvälityspalvelu, joten tiliotteellasi maksunsaajana näkyy Paytrail Oyj. Paytrail on sinulle turvallinen maksutapa. Paytraililla on Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitostoimilupa. Palvelu on Paytrail Oyj:n (y-tunnus 2122839-7) ylläpitämä, ja se on osa Nets-perhettä.

Maksupalvelua käyttäessäsi sinua sitoo seuraavat ehdot: Maksupalvelun ehdot.

Pankkimaksut

Verkkoapteekissamme on käytössä seuraavien pankkien maksupainikkeet: OPn, Nordean, Aktian, POP Pankin, Säästöpankin, Oma Säästöpankin, Handelsbankenin, Handelsbanken B2B:n, Ålandsbankenin, Danske Bankin ja S-pankkin maksupainikkeilla.  Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.

Postitamme tuotteet kun maksusuoritus näkyy tilillämme. Emme toimita tuotteita postiennakolla.

Käsittelemme tilauksen apteekin aukioloaikaan, kun maksu on suoritettu.

Toimitusaika

Tilausten toimitusaika on yleensä 1-5 arkipäivää. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta. Pyhäpäivät saattavat pidentää toimitusaikaa.

Toimitustavat ja toimituskulut

Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Näet tilauksellesi valittavissa olevat toimitustavat ja mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta.

Suoraman Apteekin verkkoapteekissa ovat käytössä seuraavat toimitustavat: posti, nouto Suoraman Apteekista, nouto apteekin noutolokerikosta (Prisma Kangasala) ja kotiinkuljetus. Huom. Kylmäsäilytyksen vaativille tuotteille  ovat käytettävissä seuraavat toimitustavat: nouto Suoraman Apteekista (Mäkirinteentie 10, 36220 Kangasala), nouto apteekin noutolokerikosta tai sovittaessa kotiinkuljetus apteekin lähialueelle (0-10 km säteellä Suoraman Apteekista).

Postipaketti: Hae paketti Postin automaatista tai Postin toimipisteestä. Saat viestin, kun tilaus on noudettavissa. Paketti on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Hinta 5,90 €. Tämä toimitustapa ei ole valittavissa nestemäisille valmisteille 1.10.-30.4. välisenä aikana. Pidätämme oikeuden olla lähettämättä lämpötilaherkkiä tuotteita postin kautta, jos emme pysty varmistamaan asianmukaista kuljetuslämpötilaa.

Nouto Suoraman Apteekista: Tilauksen voi noutaa apteekin aukioloaikojen puitteissa. Saat viestin, kun tilaus on noudettavissa. Varaudu esittämään henkilöllisyystodistus tilausta noutaessasi. 

Nouto apteekin noutolokerikosta: Tilauksen voi noutaa apteekkimme noutolokerikosta (Kangasalan Prisman käytävältä) Prisma Kangasalan aukioloaikojen puitteissa (lue lisää noutolokerikosta). Huoneenlämmössä säilytettävät tilaukset ovat noudettavissa 7 vrk ajan ja kylmäsäilytyksen vaativat tuotteet 3 vrk ajan saapumisilmoituksesta. Kun tilaus on noudettavissa, saat tekstiviestinä noutokoodin.

Kotiinkuljetus: Suoraman Apteekki toimittaa tilauksia sovittaessa kotiinkuljetuksella arkipäivinä apteekin lähialueille (kuljetukset iltapäivisin 10 km säteellä Suoraman Apteekista) pl. arkipyhät (lue lisää kotiinkuljetuksesta). Ennen klo 12 sovitut tilaukset toimitamme samana arkipäivänä, kun tuotetta on saatavilla heti varastossa. Klo 12 jälkeen tehdyt tilaukset toimitetaan seuraavana arkipäivänä. Mikäli tuotetta ei löydy heti varastosta, toimitusaika saattaa olla pidempi (1-5 arkipäivää). Ennen tilauksen maksamista, otathan yhteyttä apteekkiimme sopiaksesi tarkemman toimitusajankohdan p. 010 235 2350. Tehdessäsi reseptilääketilauksen verkkoapteekin kautta, voit sopia toimitusajankohdan lääkeneuvonnan antamisen yhteydessä kun otamme sinuun yhteyttä. Kotiinkuljetuksen hinta apteekin lähialueelle 5,00 €.

Postin kotiinkuljetus: Toimitustavaksi voi valita myös Postin kotiinkuljetuksen (Postin Kotipaketti -palvelu). Posti sopii asiakkaan kanssa tarkemman toimitusajankohdan. Hinta 19,90 . Reseptilääkettä sisältävät Postin Kotipaketit luovutetaan henkilökohtaisesti tilauksen tehneelle henkilölle.Tämä toimitustapa ei ole valittavissa nestemäisille valmisteille 1.10.-30.4. välisenä aikana. Pidätämme oikeuden olla lähettämättä lämpötilaherkkiä tuotteita postin kautta, jos emme pysty varmistamaan asianmukaista kuljetuslämpötilaa.

4.       Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus

Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä palautuslomakkeella tai vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla.

Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä.

Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.

Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)

Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan. Huomaathan, että sinetöidyt pakkaukset täytyy palauttaa avaamattomina.

Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.

Poikkeukset peruutusoikeuteen

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.

Palautusohjeet

Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista kustannuksista.

Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Palautus toimitetaan Suoraman apteekkiin apteekin aukioloaikoina. Tavaran voi palauttaa myös postitse ja lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen.

Palautusosoite:

Suoraman Apteekki

Mäkirinteentie 10, 36220 Kangasala

Maksun palauttaminen

Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

Jos olet maksanut peruuttamasi tilauksen verkkomaksuna, maksunvälittäjä Paytrail Oyj huolehtii maksun palutuksesta. Muissa tapauksissa ilmoita tilinumero palautuksen yhteydessä, jotta voimme maksaa palautuksen tilillesi.

5.       Reklamaatiot

Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.

Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.

Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua tilauksessasi liittyvissä kysymyksissä p. 010 235 2350 apteekin aukioloaikojen puitteissa.

Noutamatta jätetyt toimitukset

Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta postin toimipaikasta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.

Vastuunrajoitus

Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.

Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.

Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.

6.       Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.